Notorious B.I.G. – 19 godina života nakon smrti

Biggies-Greatest-Fashion-Moments-09

“Da li je u 2016. godini broj fanova jednog, u velikoj disproporciji u odnosu na broj fanova drugog? Tupac Shakur je repovao iz srca i u prvom licu. Christopher Wallace a.k.a. Notorious B.I.G. je pak imao besprekoran flow i tehniku disanja, dok je lojalnost fanova obojice nakon dve decenije, nešto što može da rasplače. Tupac je dobio svoj hologram na festivalu Coachella, a viđen je i snimak afričkih vojnika koji slušaju njegovu muziku kako bi što borbenije ušli u obračun. Biggie nije imao tako izražen sociopolitički uticaj, ali je učinio da bucmasti ljudi u trenerci za kladionicu i danas izgledaju kul. A i imao je muziku i za radio i za ulicu.”

Oduvek sam zamišljao da bi debatu na temu Tupac vs. Biggie, Aca Stojanović otvorio na ovakav poetičan način, dostojan polu-finala i finala velikih fudbalskih takmičenja. Objektivno, sadašnjica je na strani west coast šampiona Tupaca: prodao je više posthumnih ploča od Biggieja, što možda svedoči o većoj lojalnosti pristalica repa zapadne obale devedesetih. Mnogo pre rasnih incidenata u Fergusonu i Clevelandu, osvešćenog repa Kendrick Lamara i pokreta “Black Lives Matter”, Shakur je postavio pitanje “What makes a black life more recoupable than a white life?”. Navedene prednosti Tupaca svakako nisu, i ne mogu da zbrišu fanove Biggie Smallsa sa lica zemlje, zato što je Biggie i 19 godina nakon smrti vrlo bitan za pop kulturu. Radi se o tome da se zaveti iz njegovog neformalnog testamenta ostavljenog čovečanstvu 9. marta 1997. godine, konzumiraju neprimetno, deo su stila običnog čoveka a sećanje na Biggieja često bude isporučeno od strane aktivnih rep izvođača. Mi smo za devetnaestogodišnjicu njegove smrti odlučili da vas provedemo kroz deo njegovog zaveta.

1) Umetnost dissovanja

Kavaljerstva i suptilnosti u diss pesmama danas gotovo da nema. Tyler, The Creator je diss upućen Bruno Marsu i reperu B.o.B.-ju imao u par stihova pesme Yonkers: “I’ll crash that fucking airplane that that faggot nigga B.o.B. is in/ And stab Bruno Mars in hiss goddamn esophagus/ And I won’t stop until the cops come in”. Drake i Meek Mill su Twitter rat preneli u neizjednačen sukob, jer je broj fanova kanadske pop zvezde neuporedivo veći, pa mu je sa albuma If You’re Reading This It’s Too Late bila potrebna samo pesma Energy kako bi pokopao Meek Millov diss mixtape. Biggie je početkom devedesetih imao dva beefa: 1) Pomešana zavist i strahopoštovanje prema NaS-u je rezultirala pesmom Kick In the Head, sa subliminalnim referencama na Nas-ovo konvertovanje u Islam i konstantno zahtevanje odgovora na pitanje ko je kralj Njujorka? 2) Who Shot Ya je s druge strane naterala Tupaca da u liričkoj igri Klueda zaključi da iza napada na njega u Quad studiju 1994. godine stoji upravo Biggie. Danas se ovakav suptilni diss koji počinje rat između obala može naći samo u Kanye Westovim prozivkama uštogljenosti Broadwaya i selebritija, pasivno agresivnim tvitovima i radijskim intervjuima.

2) Zainteresovanost repera za modu

COOGI džemper je za Notorious B.I.G.-ja isto što i Yeezus modna linija Kanye Westa – ekscentrični, preskupi, komad odeće sa koji danas uživa revival i popularnost još od Biggiejevog spota za pesmu Juicy. Danas često vidimo da Drake, ASAP Rocky i ASAP Ferg nose dugičaste džempere, a neki se trude da Biggiejevim brzim Versaće naočarima daju omaž kroz muziku, poput trepera Migos i njihovu pesmu Versace. Od domaćih izvođača, jedino je Juice pokazao interesovanje za modu između nošenja crne siledžijke i budženja bitova, oživljavanjem dizelaškije verzije COOGI-ja – Carlo Colucci džempera.

pS9PgrGq

3) Kult debelog kul lika

Samopouzdanje pre izgleda – Biggie nas je tome učio.  Njegova svest o sopstvenoj fizičkoj veličini izražena je kroz refleksivnu izjavu “black and ugly as ever”. To je utabalo put bucmastim reperima za koje bi bila šteta da ih je fat shaming skrenuo sa kreativnog puta. Radi se o Fat Joe-u, Rick Rossu, Biz Markie-ju i Action Bronsonu. S druge strane, ukoliko je reper atletski građen, postoji šansa da bi njegova rep Odiseja bila kratkog daha, takva je statistika.

4) Punk’d pre Punk’d-a

Nikada nije bilo bezbedno zadremati u Biggiejevom okruženju nakon pušenja džointa. Biggie je, na neki način, držao svoje štićenike pod vojničkom disciplinom održavajući im budnost svojim Jackass fazonima karakterističnim za srpsku vojsku osamdesetih godina: paljenje šibica u prstima na nozi, klasično ćebovanje, stavljanje ženske perike i šminke na žrtvu. Sve je to bio deo Biggiejevog šarma koji su do skora replicirali pripadnici Odd Future ekipe (Tyler, The Creator, Earl Sweatshirt, Taco Bennet, Jasper Dolphin) u svojoj skeč komediji Loiter Squad.

5) Blejanje repera sa NBA igračima

Mnogo pre LeBron Jamesa i Jay Z-ja, John Walla i The Game-a, Kobe Bryanta i Drake-a, Notorious B.I.G. i Shaquille O’ Neal su živeli bromance. Štaviše, 9. Marta 1997. godine je Biggie putovao ka O’ Nealu na bleju, ali se iz dobro poznatih razloga ta bleja nikada nije desila. Srećom, materijalni dokaz njihovog bromance-a je ostao zabeležen u vidu Shaqove pesme You Can’t Stop the Reign iz 1996. na kojoj je Biggie doprineo sa par stihova.

 

Autor: Andrija Savić

Rate this post

COMMENTS

WORDPRESS: 0