Top 5 filmskih omaža u domaćim spotovima

Reditelji vole da prave omaže svojim omiljenim filmovima. U Srbiji devedesetih su to izgleda jedino mogli da rade u spotovima.

Ako napravite anketu na bilo kom okupljanju mladih, koji se kao nešto razumeju u film, šansa da ćete naleteti na ljude koji baš vole Linča, Džarmuša ili Tarantina, veće su od 70 odsto (naučno dokazano). Isto je i sa studentima režije, bilo FDU-a, bilo ostalih izmišljenih umetničkih fakulteta. E sad, svake godine se na te škole upiše poveći broj mladih filmofila, željnih da nam presnesu sve što su videli, čuli, naučili, sa željom da i sami ostanu upamćeni u dobrom svetlu. U većini slučajeva bude “šipak dragi gledaoci” i najdalje dobace do snimanja tri ortaka koji se kucaju kriglama, dok prolazi neka devojka u dopičnjaku (u reklami za pivo), ili do toga da neka druga devojka veselo vozi bicikl, iako je tog dana dobila i raspada se od bolova (ukoliko je reklama za uložak sa krilcima). Nešto srećniji se prehranjuju snimanjem spotova. Devedesetih, kad se radilo malo filmova, a na TV si mogao jedino ako imaš člansku kartu JUL-a, spotovi su bili jedini način da se izraziš i pokažeš da si “nagledan”, pa i da napraviš omaž svom omiljenom delu. U fazonu – možda neko i to prepozna. U ovom tekstu smo izdvojili omaže koje su reditelji uspeli da proguraju u spotovima, a odnose se na filmove koje niste baš mogli da gledate odmah nakon Mega Dekija i Pink Diskoteke. Unapred se izvinjavam što nisam uspeo da pronađem imena autora nekih od ovih dela.

 

#5. Gru – Srce (Mržnja)

Jedan od najvećih srpskih filmova, koji nisu napravljeni u granicama naše države, svakako je remek delo Matjea Kasovica iz 1995. godine. Zbog nemaštine i neredovnog snimanja filmova devedesetih, autori nisu uspeli da pokažu koliko je ovaj film uticao na njih. Doduše, dosta kritičara je pokušavalo da Dragojevićeve Rane predstave kao srpski odgovor na Mržnju. Ipak, spot za Srce Dalibora Andonova Grua, je možda najbliže što je, makar vizualno, u tom momentu ličilo na Kasovicov film. Tu su crno bela fotografija i Marko 187 koji je prvo malo go do pojasa, pa u kožnoj jaši glumi Vinsent Kasela, što mu u tom momentu nije bilo mnogo teško zbog fizičkog izgleda. Oni užasni brčići su došli mnogo kasnije.

 

#4. Ivan Gavrilović – Tvoja sudbina (Ulični psi)

Tarantinovski je termin koji su trošili svi živi. Od reditelja MTV spotova, do izvođača koji su promovisali nove radove u tezgaroškim emisiijama Vanje Bulića. Tako da nas nije začudilo kad je lik, koji je samo par godina ranije išao 200 na sat u krivinu, spustio gas, i u spotu preuzeo ulogu Tima Rota iz Uličnih pasa. Dobro, sem autfita, i toga što dobar deo spota provede na podu u lokvi krvi, nema mnogo drugih veza sa prvim Tarantinovim filmom, ali razumemo umetničku slobodu reditelja. Ipak ne bi bilo efektno da Gavrilović zapomaže kako nikad neće biti njena sudbina, a iznad lokve krvi ga gleda neki domaći Harvi Kajtel, po mogućstvu Josif Tatić.

 

#3. Džej – Sa moje tačke gledišta (Čaplinovi filmovi)

Mnogo godina pre kultnog i citiranog filma Mrtav Ladan, i pre nego je plašio ljude svojim znanjem u kvizu Potera na RTS-u, Milorad Milinković Debeli je režirao spot za Džeja, gde je najpoznatijeg dorćolskog romskog pevača, ubacio u ulogu Čarlija Čaplina, i verovatno iskoristio jedinstvenu priliku da snimi nemu slapstik komediju, kakvu je eventualno ranije mogao da uradi na nekoj vežbi na faksu. Što se tiče Džeja, njegovih spotova, i njegovog vizuelnog identiteta… pa mislim da sve to zaslužuje poseban tekst.

 

#2. Knez – Litar vina (Noć na zemlji)

Džarmušov Noć na zemlji je bio jedan od omiljenih naslova filmskim urednicima beogradskih televizija, što se moglo videti po brojnim reprizama ove storije o taksistima. Sad zamislite da u omnibusu postoji šesta priča i da se odvija u Beogradu, i da likovi, pored toga što se voze taksijem kroz grad, dolaze u bioskop koji emituje Stranger Than Paradise, film koji je probio Džarmuša Džima, velikog fana cigareta, kafe i Partibrejkersa. Sve to na gomili nam daje Knezov spot za Mia Bella Signorina, koji je odradio Srdan Golubović, reditelj koga ćemo danas pre videti u žiriju nekog domaćeg festivala, ili u takmičarskom programu nekog stranog.

 

#1. Moby Dick – Padrino (Tvin piks)

Za kraj, danas možda najaktuelniji spot, jer se Tvin Piks vraća na naše male ekrane za nekih desetak dana. Moby Dick je u svom najjačem sastavu (sa Anom Stanić) još davno pokušao da pojasni šta se desilo sa agentom Kuperom u Crnoj kolibi. Tu su crvene zavese, crno-bele pločice na podu i stroboskop, baš kako ih je Linč zamislio, kad je stvarao svoje televizijsko remek delo s početka ’90-ih. Ako je Ana Stanić bila Lora Plamer u ovoj situaciji (naravno, da je Lora bila dizelašica i živela u tadašnjem BG-u), a maneken koga znamo iz gomile spotova Kuper, da li je Srđan Moby Dick bio ubica Bob, jer ako jeste, moramo da primetimo da nije bio uspešan u svom poslu, jer je Ana Stanić napravila kakvu takvu karijeru posle njega, dok je on ostao zarobljen u Crnoj kolibi proseka.

Autor: Miloš Dašić

4.8/5 - (6 votes)

COMMENTS

WORDPRESS: 0