Biografija petog oktobra u mom poimanju zvuči još romansiranije, podsećanjem na CD kompilaciju koja je kružila Pirotom u septembru 2000. godine. Čovek koji je vodio jedini CD shop u gradu je tada lukavo spojio svoj preduzetnički ekskluzivitet sa stanjem u zemlji i pažjivo složio kompilaciju od dvadesetak pesama, koje su se mogle čuti na mitinzima protiv režima Slobodana Miloševića. Da njegov proizvod ne deluje siromašno, sveden na puko rezanje audio CD-a u trajanju 72 minuta, pomenuti Piroćanac, koji sada već duže živi u inostranstvu, dodao je crveni omot kao suptilni omaž boji Slobinog komunizma, od koje je svima već bilo muka, sa odlučnim kontrastom od velikih, žutih slova koji su spojeni u rečenicu glasili: Legenda o Gedi Gluperdi. To je bio naslov pesme kojom je, pored bendova poput Riblje Čorbe, Jarbola, Kande, Kodže i Nebojše, Discipline Kičme i Direktora, Đorđe Balašević doprineo stvaranju muzičkog fronta u borbi protiv Miloševića, i ujedno naziv kompilacije koja se ubrzo prolamala kroz vufer svakog drugog CD plejera u Pirotu.
Petnaest godina nakon petooktobarske revolucije u Srbiji, jedan bend koji je oblikovao ličnost svakog posetioca kućne žurke koji cirka stidljivo u ćošku, ali poletno učestvuje u razgovorima o rečeničnim gradacijama ili ostacima komunizma u školskim udžbenicima – njujorški Vampire Weekend, izveo je folk obradu pesme This Land Is Your Land na mitingu Bernija Sandersa u saveznoj državi Ajovi. Upitan o razlozima svoje svesrdne podrške senatoru Vermonta u trci za nominaciju Demokrata, frontmen benda Ezra Koenig, dao je odgovor kakav je Saša Radulović priželjkivao da čuje o sebi od nekog od svojih glasača. Koenig je u intervjuu za CNN od 1. februara ove godine naglasio da je glas Berniju Sandersu upućen ka progresivnom cilju, a ne prema eliminaciji manjeg zla. Sandersov politički front, usmeren na isključivi napredak, bio je ujedinjen oko te zamisli. Pored Vampire Weekenda, činili su ga poznati „muzički socijalisti“ koji su u svom stvaralaštvu stvarnost sagledavali objektivno i na zemlji poput Run The Jewels, Toma Morella i Rogera Watersa.
Kada biste pozvali Bernija Sandersa na kućnu žurku ili kakvo god socijalno okupljanje i rekli da ponese bilo koji uradak Davida Bowieja koji će se tamo slušati, on bi sa sobom poneo album Low. Sanders je u trci za demokratsku nominaciju izgubio od žene koja bi u istoj toj situaciji sa sobom ponela David Bowie: Greatest Hits. Dobio je raspravu protiv Clintonove, ali ne i nominaciju. U julu ove godine, Sanders je zvanično podržao Hillary Clinton u predsedničkoj trci protiv republikanskog kandidata Donalda Trumpa. Clintonova je radi pridobijanja Sandersovih mladih pristalica predložila kompleksne mere otplate studentskih kredita, olakšavanje dinamike plaćanja školarina studentima i poboljšanja uslova zdravstvenog osiguranja. Osnovni razlog Sandersove podrške je pre svega bio taj da Hillary Clinton nije Donald Trump. Sem utilitarističkog glasanja za manje zlo, kojem će mnoge Sandersove pristalice pribeći 8. novembra, naveo je niz razloga zbog kojih bi žena Billa Clintona trebalo da okupira Ovalnu kancelariju: razumevanje ekonomije, shvatanje da ukoliko neko radi 40 sati nedeljno ne treba da bude siromašan i olakšavanje robovlasničkih školarina. Nakon toga, dobar deo Berniejevog muzičkog i selebriti fronta je prešao na Hillarynu stranu. #FeelTheBern se ugradio u platformu Hillary Clinton #ImWithHer.
Greške i gafovi kampanje Clintonove se mogu dovesti u vezu sa nečim poznatim nama u Srbiji. Etablirani liberal poput Clintonove jako podseća na Angelu Merkel. Trump, s druge strane, jednim malim delom svoje ličnosti podseća na Silvija Berlusconija, ali je autentičan verovatno zato što je redak primer savremenog parlamentarizma da je neko zapravo čovek svojih glasača. Čovek iz naroda. Najgori scenario koji bi mogao da usledi nakon eventualne Trumpove pobede je svakako sprovođenje sulude autoritarnosti koja bi mogla da podstakne nuklearni rat, ali verovatnije opcije uključuju berzanske potrese slične onim nakon Brexita, intenzivnije građanske nemire prouzrokovane proširivanjem policijskih ovlašćenja i restriktivnu imigrantsku politiku koja bi možda rezultovala orbanovskim dizanjem ograde na granici sa Meksikom.
Opasan impuls Trumpovog živopisnog cinizma demonstriranog u konzervativizmu, neutvrđenim optužbama, ličnim uvredama, mizoginiji, ksenofobiji i dvadesetogodišnjoj evaziji poreza su na početku osetili svi, uključujući muzičare. Trumpova kampanja nije prva koja je ostala uskraćena za pesme pojedinih izvođača koje bi nadogradile patriotizam i optimizam svake kampanje. Tom Petty je 2000. godine zabranio Georgeu W. Bushu korišćenje njegove pesme I Won’t Back Down, a da bi dokazao da ozbiljno misli, Petty je ovu pesmu svirao u kući njegovog protivkandidata, Ala Gorea. U slučaju Trump, pomnožite Petty-Bush situaciju sa pet. Bendovi poput Rolling Stonesa, REM-a i Aerosmitha, kantautora Neila Younga i Adele, imali su svoje razloge za zabranu korišćenja njihove muzike na Trumpovim mitinzima. Stonesi su tvrdili da nisu baš zaljubljeni u narandžastoglavog biznismena, Adele ne želi da se Rolling In The Deep koristi u političke svrhe, Neil Young je u svom maniru odgovorio da njegova muzika više govori engleskim jezikom Bernieja Sandersa, Steven Tyler je tražio veliku materijalnu kompenzaciju, dok je Michael Stipe ispred REM-a okarakterisao Trumpovu kampanju kao „moronsku šaradu“. Ruku na srce, „It’s the end of the world as we know it“ je savršen soundtrack za sve što Trump radi ili će uraditi u političkom smislu.
Letnji period 2000. godine u Srbiji je u istoriji označen kao peripetija depresije devedesetih godina. Nikola Šainović, Gorica Gajević, Mira Marković i Slobodan Milošević su toliko često bili na televizijskim ekranima, da bi stvaranje posprdnih pesama o njima uoči septembarskih izbora moglo stvoriti još depresivniji utisak o celokupnoj situaciji ili bar pružiti utehu na kašičicu do izbora. Do izbora u Americi kada ćemo saznati ko će biti inaugurisan na zapadnoj terasi rezidencije Capitol Hilla 20. januara 2017, ostalo je manje od nedelju dana. Selebriti tvitovi protiv Donalda Trumpa kao i koncertni dissovi usmereni na zabranu prisustva Donaldu Trumpu, ili bilo kom njegovom glasaču će ostati zapamćeni kao kratkoročna odbrana muzičke teritorije. Neki izvođači su u Americi tokom 2016. radili isto što i muzički izvođači u Srbiji na početku 2000-ih – snimali svoj bes zbog politike sa svojim producentom ili bendom:
YG ft. Nipsey Hussle – Fdt
Rep zapadne obale SAD-a je politika definisala još 1989. kada je NWA snimio pobunu protiv državnog nadzora Fuck tha Police. Izveštaj o impozantnoj gustini policijskih patrola iz kojih su policajci iskakali i bez posebnog razloga maltretirali civile Comptona ne gubi na aktuelnosti i 27 godina kasnije. Usklik „Fuck tha Police“ je ove godine zamenio „Fuck Donald Trump“. Uzdanica zapadne obale, YG, je svoju turneju nazvao „Fuck Donald Trump“ a razlog je jedna od pesma Fdt sa njegovog prvog dugosvirajućeg projekta Still Breezy. Karakteristično za repera sa zapada, sa YG-jevog albuma stihijski kaplje socijalna svest, ali sa highlighta albuma sevaju ozbiljne varnice upućene Donaldu Trumpu. Bes se gradi od samog početka kratkim monologom, prvim stihom „I like white folks, but I don’t like you“ do refrena dizajniranog za mitinge. „Fuck Donald Trump“, puta 8.
Rae Sremmurd – Up Like Trump/ Pusha T – Untouchable
Rae Sremmurd su se našli na ovoj listi zajedno sa Pushom T zbog upotrebe Donalda Trumpa kao pratećeg motiva. Dok dvojac iz Atlante provlači Trumpa kao simbola bahatosti čiju realizaciju negde duboko u sebi i oni žele, Pusha T je motiv Trumpa gurnuo u svoju pesmu Untouchable. Nedodirljivost dolazi iz pravca Trumpovog nesnošenja posledica zbog izjave da je svaki Meksikanac potencijalni serijski ubica ili silovatelj.
Mike Dean – Grab’em By Da Pussy
Ako se sećate jednog od proganjača kanala VH1 koji nam mesecima nije davao mira (Duck Sauce – Barbara Streisand) i njegovog srpskog sledbenika Milka Canić, ovo zvuči upravo tako. Mike Dean, jedan od producenata zaposlenih u laboratoriji Kanyea Westa, miksovao je zvaničnu pesmu Trumpove kampanje koju na njegovim mitinzima izvode tri devojčice, po slobodnoj proceni ne starije od 12 godina, sa njegovom čuvenom „Grab’em by da pussy“ izjavom. Iscurela Trumpova izjava iz 2005. čija je suština da ako si bogat možeš slobodno da uhvatiš ženu za pičku, pomešana sa tri ženska, predpubertetska glasa zvuči jezivo kao poziv na igru bliznakinja iz filma Shining.
Death Cab for Cutie – Million Dollar Loan
Jadikovka Donalda Trumpa o tome kako je svo bogatstvo koje sada ima stekao počevši od pozajmice njegovog oca u iznosu od milion dolara me podsetila na srednjoškolsko okupljanje u seriji Vratiće se rode. Aleksandar Srećković Kubura je svojim drugovima iz odeljenja pokušao da proda sličnu priču o muci koju je doživeo pokušavajuću da uspe u Njujorku. Goran Radaković ga je prilično pijan sasekao rečenicom „Kakvu si ti petlju mogao da stisneš sa 100.000 maraka u svom džepu? Mogao bi moga malog da stisneš.“ Death Cab for Cutie su mu nešto slično saopštili, samo nežnije.
Pussy Riot – Straigh Outta Vagina
“Don’t play stupid / don’t play dumb / vagina’s where you’re really from!” – Nisam siguran da li je Donald Trump rođen carskim rezom, ali su Ruskinje stvorile vrlo pevljiv refren u pesmi nastaloj nakon “Grab’em by da pussy” skandala koja je trebalo da podseti Trumpa da bez vagine ne bi postojao.
Brujeria – Viva Presidente Trump
Metal je rat od kako metal postoji. Meksički odgovor Donaldu Trumpu zbog svih rasističkih ispada koje je izrekao na njihov račun je verovali ili ne, agresivni metal. Koji objavljuje rat. Bes je na vrlo visokom nivou celih 120 sekundi, pogodnih za dvominutnu šutku na bilo kom anti-Trump protestu.
DJ Shadow ft. Run The Jewels – Nobody Speak
Instrumentalni hip-hop nikada nije bio u boljoj formi. DJ Shadow je za drugi singl svog povratničkog albuma draftovao dva najozbiljnija aduta muzičkog socijalizma, Killer Mikea i El-P-a. Killer Mikeovo političko stanovište i dalje sve posmatra iz dvorišta Bernieja Sandersa ali je očigledno da bi i on i El-P pre glasali za leš Hillary Clinton nego živog Donalda Trumpa. Pesma koja se uopšteno ruga legislativi američke izvršne vlasti (Nobody Speak, Nobody Get Choked), dovodi do anti-Trump motiva u stihu „Flame your crew quicker than Trump fucks his youngest“, kao očigledna referenca na Trumpove čudne, vudialenovske namere. „Yeah, [Ivanka Trump]’s really something, and what a beauty, that one. If I weren’t happily married and, ya know, her father…”
Autor: Andrija Savić
COMMENTS